BLOGG

Här i denna bloggen kommer du att läsa både om vad som händer här på gården med hästarna blandat med inpiration, funderingar och ge dig tips och råd för din vidare utveckling som ryttare.




Ryttarsitsen tips nr: 2 Bäckenet del 1

2018-06-29

Många gånger är det svårt att avgöra varför man sitter snett i sadeln och lika ofta undrar man om det är jag eller hästen som är sned? Man kan märka det vid exempelvis galoppfattningar, sidvärtsrörelser eller på volter där det känns annorlunda beroende på vilket varv man rider i.

En vanlig orsak till snedhet är obalanser och svaghet i bäckenet som ofta orsakar problem för ryttare med sitsen. Obalanserna i bäckenet ger dig spända muskler och gör dig mindre rörlig i ryggraden. Det påverkar din balans, följsamhet och din kommunikation med hästen när du rider.

Dina obalanser i sitsen och dina automatiska rörelsemönster, som du har utvecklat som vana, påverkar hästens balans och hur den rör sig. Om hästen ständigt ska kompensera för dina obalanser kan det med tiden bli ett onaturligt slitage på hästens leder som i längden leder till skador.

Man är ofta omedveten om var och hur man är obalanserad eller var man har sina svagheter i bäckenet. Så länge man är omedveten om dem så ger de dig ett rörelsemönster i kroppen som blivit både automatiskt och felaktigt. Fortsätter du att vara i obalans i kroppen fortsätter du att träna på detta och arbetar då upp dina muskler i ditt felaktiga läge. 

Obalanserna skapar vi när vi använder vår kropp under vår vardag. Tyvärr är det inte tillräckligt att träna på gym eller andra träningsformer för att komma i balans i kroppen om du inte är medveten om hur du använder dina rörelser och dina eventuella obalanser. I såfall fortsätter du bara att stärka och träna de muskler som redan arbetar fel.

När du börjar bli medveten om var du har dina obalanser och börja arbeta med att förändra dem så känns det ofta obekvämt och inte alls balanserat. Anledningen är att du är svagare i den balanserade hållningen/sitsen, uthålligheten är ibland obefintlig och du är helt enkelt mycket mer van vid det sätt som du använt din kropp tidigare. Så fort du börjar hitta rätt och få mer kontakt med kroppen, kan du bli av med onödiga spänningar i kroppen och bli mycket mer rörlig och följsam. Du blir mycket mer balanserad och din kroppskontroll ökar eftersom den inte går åt till att kompensera dina obalanser.

Det kräver en hel del jobb i början för att förändra och utveckla sin sits men med förnyad medvetenhet kan du göra enorma framsteg i sitsen och i ridningen och det är så mycket värt. Många gånger är det just medvetenheten och små förändringar som ger stora resultat. 

När du jobbar med din medvetenhet om sitsen är det en klar fördel att göra det utan häst för de flesta tillbringar den mesta tiden avsuttet och det är där din medvetenhet börjar!

Antal kommentarer: 2

2018-07-10 21:26:39 - Ann Guldbrand, a.guldbrand@havberg.se

Låter klokt och bra på alla sätt och vis. MEN, om man som jag har en skadad och förstörd kropp. Hur tänker jag då? Mycket av det du skriver är nästan inte genomförbart för mig. Skulle VERKLIGEN behöva hjälp med detta. Uppsutten till häst. Mvh Ann

2018-07-10 22:45:23

Hej Ann!

Tack för din kommentar!

Alla ska utgå ifrån sin egen situation och förutsättningar. Med en skadad och förstörd kropp, som du beskriver är det fantastiskt det du kan och ATT du rider. Ridningen hjälper dig att mjuka upp dig i kroppen och det är just det du behöver för att kunna komma mer i balans. Att vara så rörlig som möjligt på rätt ställen och samtidigt stabil med en inre muskeltonus.

Att sitta rätt och i balans är en ständig strävan för oss alla, oavsett status, och med medvetenhet kan du lära dig att sitta så nära i balans som är möjligt för dig utefter dina förutsättningar.

Självklart kan vi göra denna genomgången uppsutten. Hör av mig till dig på mejlen!

Vänliga hälsningar Charlotte
Namn:
E-postadress:
Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)