BLOGG

Här i denna bloggen kommer du att läsa både om vad som händer här på gården med hästarna blandat med inpiration, funderingar och ge dig tips och råd för din vidare utveckling som ryttare.




Ryttarsitsen tips nr: 1

Axlar och skulderbladen

2018-01-18

 

Bild på Silbertikki f-97 e. Silbersee-Voltaire

Axlarna och skulderbladen

Under denna tiden på året kräver hästarna mer arbete än den tid på sommarhalvåret när de har möjlighet att vistas ute mer. Stall och lösdriftsvistelse kräver mer mockning och de flesta utfodrar med hösilage. Hanteringen av den är många gånger slitsam och tidskrävande och kan kännas av i både axlar, nacke och rygg där musklerna blir tröttare och stelare. Många som kommer till mig berättar att deras problem med kroppen har börjat just under denna perioden och de känner igen det från tidigare höstar och vintrar. Om vi sedan lägger på att det även är kallt och därmed lättare att man spänner sig, så får kroppen dåliga förutsättningar för att vara avslappnad och rörlig i axlarna och skulderbladen.

Är du stel och spänd i axlarna blir du automatiskt oelastisk och stum i din hand när du rider och det går inte att hålla en mjuk kontakt med hästens mun. Skulderbladen påverkar axlarnas placering och det blir så mycket svårare att hålla en korrekt handställning om du är spänd och stel där. Stelheten i axlarna påverkar också vår rörlighet i ryggraden osv. och det blir svårare för oss att vara balanserade i sitsen. Den stelheten för vi vidare till hästen som i sin tur får svårare att bli lösgjord och komma till rätt förutsättning för arbete. Det är därför jätteviktigt att dagligen hålla sig rörlig i axlarna (och i hela kroppen för den delen) och gärna värma upp kroppen före du rider. Detta blir dagens ämne i de tre grupperna i Pilates för Ryttare där vi kommer jobba vidare med hur vi kan uppnå den rörligheten vi behöver i våra axlar.

Antal kommentarer: 0

Namn:
E-postadress:
Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)